Czy przedsiębiorca musi posiadać rachunek bankowy?
Niekoniecznie. Wprawdzie obowiązek posiadania rachunku wynika z ustawy o swobodzie gospodarczej, która nakazuje regulowanie płatności za pośrednictwem rachunku bankowego, ale tylko wtedy, gdy jednorazowa wartość transakcji przekracza 15.000 €. Natomiast ustawa Ordynacja Podatkowa zobowiązuje przedsiębiorców do zapłaty podatków w formie przelewu, ale wyłącza z tego obowiązku mikroprzedsiębiorców.
Jesteśmy zdania, że z praktycznego punktu widzenia oddzielenie transakcji prywatnych od firmowych jest zasadne.
Odrębną kwestią jest to, czy rachunek firmowy rzeczywiście musi być „firmowy”. Banki z reguły oczekują, że przedsiębiorca będzie posiadał konto dedykowane firmom (czytaj: płatne). Należy jednak pamiętać, że jest to zapis regulaminowy banku, a nie ustawowy. Jeżeli twój bank pozwala realizować przelewy podatkowe i do ZUS – korzystaj z niego w działalności gospodarczej, bo najpewniej jest tańszy w utrzymaniu, niż konto o identycznej funkcjonalności, nazywane szumnie „firmowym”.