Szanowni Państwo
Od 31 lipca 2021 na wszystkie Biura Rachunkowe – w tym także nasze – nałożono nowe obowiązki związane z nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (w skrócie: AML).
Począwszy od tej daty będziemy mieli obowiązek oceniać czy Państwa transakcje mogą mieć związek z praniem brudnych pieniędzy. Ponadto będziemy musieli weryfikować czy działacie Państwo transparentnie i nie dokonujecie transakcji mogących mieć znamiona kryminalnych, lub czy nie zawieracie umów w nietypowych okolicznościach.
W określonych sytuacjach będziemy zmuszeni do raportowania Państwa transakcji do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (w skrócie: GIIF).
Przykładami transakcji podejrzanych mogą być: wywóz znacznych środków gotówkowych zagranicę, posiadanie kont płatniczych w tzw. rajach podatkowych, realizowanie płatności gotówką na znaczne kwoty, transakcje realizowane przez wielu pośredników. Katalog takich podejrzanych transakcji jest oczywiście otwarty.
Obowiązki, które nałożono na Biura Rachunkowe oraz inne podmioty objęte ustawą AML musimy wykonywać pod groźbą kar administracyjnych, których wysokość może w naszym przypadku sięgać 5.000.000 €. O już nałożonych przez GIIF karach można przeczytać tu: https://www.gov.pl/web/finanse/sankcje-administracyjne
Co pewien czas będziemy musieli sporządzić raport dotyczący współpracy z Klientem, dlatego czasem będziemy musieli zapytać Państwa bardziej szczegółowo o dokonywane transakcje, Waszych kontrahentów, plany biznesowe czy też po prostu poprosić o okazanie dowodu osobistego. Dzięki takim działaniom nasze Biuro oraz Wy, Szanowni Państwo, będziemy bezpieczniejsi. Mamy nadzieję, że razem uda nam się uniknąć kontrahenta lub transakcji, która mogłaby wpędzić Państwa w kłopoty finansowe, prawne czy nawet karne.
Bardzo prosimy o zrozumienie oraz współpracę w tym zakresie.