Po pierwsze, zakładam, że członek zarządu spółki posiada już konto w eKRS. Założenie to wynika z faktu, iż już w ubiegłym roku konieczne było przekazanie plików PDF ze sprawozdaniami finansowymi. W przypadku braku takiego konta osoba upoważniona do reprezentowania spółki musi je założyć klikając w link:
a następnie zweryfikować swoje konto podpisem kwalifikowanym lub ePUAPem.
Gotowe sprawozdanie wysyła się z poziomu https://ekrs.ms.gov.pl/, odnośnik “bezpłatne zgłaszanie dokumentów finansowych”
Następnie należy się zalogować
Pojawi się komunikat o ewentualnej konieczności zainstalowania środowiska JAVA. Zazwyczaj na komputerach jest ono zainstalowane. Jeżeli nie jesteś pewien – zainstaluj. Jeżeli jest już zainstalowane – pomiń ten komunikat
Wybieramy odnośnik “Przygotowanie i składanie zgłoszeń”
Następnie naciskamy przycisk “dodaj zgłoszenie”
Wyszukujemy spółkę po numerze KRS
Następnie na dole strony klikamy “Dalej”
Podajemy dowolną nazwę roboczą, okres za jaki składamy dokumenty (najczęściej 1 stycznia – 31 grudnia) oraz rodzaj zgłoszenia
I klikamy “dodaj dokument”
Jako pierwszy dokument dodajemy sprawozdanie finansowe. Należy podać datę sporządzenia sprawozdania finansowego oraz wskazać plik XML zawierający podpisane przez wszystkie osoby sprawozdanie roczne, po czym klikamy “Zapisz”
Za datę sporządzenia sprawozdania system eKRS uważa datę wpisaną w odpowiednim polu w sprawozdaniu finansowym. NIE JEST to data dzisiejsza, ani data podpisania przez osobę której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych ani też żadna z dat podpisów zarządu. Jeżeli poda się niepoprawną datę, pojawi się komunikat jak poniżej
W kolejnym kroku dodajemy kolejne pliki. W przypadku uchwały o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego będą to skany podpisanych przez Organ zatwierdzający dokumentów.
Po dodaniu ostatniego dokumentu pojawi się ich lista jak poniżej
Należy kliknąć “Dalej”. Pojawi się okno jak poniżej
Należy zaznaczyć odpowiednią opcję (zazwyczaj będzie to pierwsza z nich) i nacisnąć “Dalej”
Naciskamy “Zapisz” a potem “Weryfikuj zgłoszenie”
Po weryfikacji mogą się pojawić komunikaty jak poniżej.
(UWAGA – jeżeli nie chcemy by pojawiał się taki komunikat albo nie chcemy by możliwy był podpis jedynie ePUAPem, to należy plik PDF podpisać elektronicznie. Najprościej ePUAPem 🙂 Tak system się zapętla)
Zaznaczamy osobę podpisującą zgłoszenie
i po prawo w polu “Wybierz” wybieramy “Podpisz ePUAP”
System przeniesie do okna logowania do ePUAP. Po zalogowaniu i potwierdzeniu podpisania zgłoszenie zostanie oznaczone jako podpisane
W tym momencie pozostaje jedynie nacisnąć przycisk “Wyślij zgłoszenie do repozytorium DF”