UWAGA – śmieci!

UPDATE 13 grudnia 2019: w sejmie złożono projekt ustawy przesuwającej obowiązek rejestracji o jeden rok w przód: https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/druk.xsp?nr=61

Projekt został negatywnie zaopiniowany przez komisję sejmową.

Od 2012 roku obowiązuje w Polsce ustawa o śmieciach. Określa ona obowiązki różnych stron związane z gospodarką odpadami. Poniżej kilka wyjaśnień w temacie. Należy zaznaczyć, że artykuł jest aktualny na dzień jego napisania, czyli 28 listopada 2019. Sytuacja prawna dotycząca gospodarki odpadami pod koniec roku jest na tyle elastyczna, że informacje poniżej mogą w każdej chwili stać się nieaktualne.

Po co ta ustawa?

Ustawa opisuje jak należy gospodarować odpadami. Mówi o hierarchii działań związanych z odpadami oraz o zabezpieczeniu środowiska naturalnego przed niekorzystnym wpływem odpadów. W założeniu ma nam wszystkim umożliwić życie w czystszym świecie.

Kto jest wytwórcą odpadów?

Jest nim każdy, kogo działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów. W praktyce zatem wytwórcą odpadów jest każdy z nas.

Czym jest baza BDO?

Jest to baza utworzona na podstawie ustawy o odpadach, zawierająca informacje o wytwórcach odpadach oraz o firmach zajmujących się gospodarką odpadami. Odpady mogą być przekazane jedynie podmiotowi, który posiada numer rejestracyjny z bazy BDO. Jedynym wyjątkiem są osoby fizyczne i ich śmieci komunalne, które jak dotychczas będą odbierane bez konieczności podawania numeru BDO.

Czy wszystkie śmieci należy ewidencjonować?

Prawie wszystkie. Niewielkie wyłączenia z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów zawiera Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska z 12 grudnia 2014, którego szersze omówienie znajduje się tu:

https://www.biznes.gov.pl/pl/publikacje/2414-zwolnienie-z-obowiazku-prowadzenia-ewidencji-odpadow

Czy podmiot, który nie musi prowadzić ewidencji odpadów musi się rejestrować?

Praktycznie tak. Dzieje się tak dlatego, że możliwość przekazania odpadów firmie gospodarującej odpadami istnieje wtedy gdy poda się numer rejestrowy z bazy BDO. Faktyczne wyłączenie z obowiązku rejestracji dotyczy osób fizycznych wytwarzających śmieci komunalne.

Skąd mogę wiedzieć czy moje śmieci są odpadami komunalnymi czy nie?

Minister na podstawie ustawy o odpadach opublikował bardzo rozbudowany katalog śmieci z podziałam na sposób ich powstania. Katalog można przeglądać w wielu miejscach w Internecie, także korzystając z funkcji przeszukiwania. Można z niego skorzystać by stwierdzić jakiego rodzaju odpady posiadamy.

Bardzo istotne jest by odpowiednio klasyfikować śmieci. Przykładowo „papier i karton” mogą pochodzić:

– z przetwórstwa papieru (kod 03 03 08, Odpady z sortowania papieru i tektury przeznaczone do recyklingu)

– z opakowań (kod 15 01 01)

– z instalacji służących zagospodarowaniu odpadów (niszczarek) (kod 19 12 01)

– ze zbierania selektywnego (kod 20 01 01)

Czy rejestracja kosztuje?

Jeżeli nie jesteś producentem opakowań i produktów w opakowaniach ani nie sprowadzasz samochodów to nie. Jednak definicja wprowadzającego produkty w opakowaniach jest na tyle szeroka, że obejmuje punkty gastronomiczne dostarczające posiłki w plastikowych pudełkach. Rejestracja oraz opłata roczna wynoszą 100zł dla mikroprzedsiębiorców oraz 300zł dla pozostałych

Prowadzę sklep spożywczy. Czy muszę się zarejestrować?

Jeżeli są w nim sprzedawane reklamówki podlegające opłacie recyklingowej to tak. W przeciwnym razie należy się zastanowić czy w sklepie powstają odpady inne niż komunalne (z grupy 20). Wydaje się, że tak, np. folie z 6-paków wody gazowanej, kartony po ciastkach czy zgrzewki od piwa. Tego typu odpady powodują obowiązek rejestracji.

Nie mam żadnych odpadów. Czy muszę się rejestrować?

Najpewniej nie zauważyłeś że jednak produkujesz jakieś odpady. Czy nigdy nie przepaliła ci się żarówka? Nie rozpakowałeś niczego i nie wyrzuciłeś do kosza fusów od kawy? Przyjrzyj się dobrze swojej działalności a z pewnością znajdą się śmieci, które powodują obowiązek rejestracji.

Czy istnieje jakaś metoda uniknięcia rejestracji?

Wyobraźmy sobie przepaloną jarzeniówkę. Jeżeli wymieniasz ją samodzielnie, to ta zepsuta jest odpadem. Jeżeli zlecisz wymianę firmie, to odpad wyprodukował twój zleceniobiorca. Rejestrować muszą się wytwórcy odpadów.

Jakie jeszcze grupy firm z całą pewnością muszą się rejestrować?

– importerzy samochodów oraz samochodów używanych (łącznie z opłatą rejestrową!)

– firmy remontowo-budowlane

– kosmetyczki i fryzjerzy

– mechanicy pojazdowi

– weterynarze i punkty pomocy medycznej

Do kiedy należy się zarejestrować?

Termin właściwie już upłynął. Warto się zarejestrować przed końcem 2019 roku, gdyż rejestracja jest prostsza, bo papierowa. Od 2020 roku rejestracja będzie możliwa jedynie w formie elektronicznej.

Gdzie można znaleźć wnioski rejestracyjne?

Na stronach Urzędów Marszałkowskich. Przykład dla Mazowsza:

http://wcm.mazovia.pl/web/wcm/6.10-oplata-rejestrowa-i-oplata-roczna-rejestr-podmiotow-wprowadzajacych-produkty-produkty-w-opakowaniach-i-gospodarujacych-odpadami-bdo

Jakie konsekwencje grożą za brak rejestracji?

– kary finansowe oraz aresztu

– decyzja o braku możliwości kontynuowania działalności

Nasze Biuro odpłatnie pomaga wypełnić wnioski. Koszt pomocy zaczyna się od 300zł netto i zależy od stopnia skomplikowania Państwa działalności.

Procedura skorzystania z naszych usług w zakresie przygotowania wniosku:

  1. Wyślij maila na biuro@smolarek.biz.pl z opisem swojej działalności, podaj NIP oraz jakie śmieci wg ciebie wytwarzasz
  2. W ciągu 24 godzin otrzymasz na maila wycenę przygotowania wniosku zgłoszeniowego oraz fakturę proforma. Jeżeli nie przyjdzie od nas mail – zadzwoń 530488240, być może twój email ugrzązł w spamie
  3. Jeżeli akceptujesz cenę oczekujemy na płatność na podstawie proformy. Po zaksięgowaniu płatności otrzymujesz od nas wniosek w PDF oraz fakturę VAT.
  4. Sprawdź wniosek pod względem formalnym, podpisz i dostarcz osobiście lub pocztą do Urzędu Marszałkowskiego

Wszystkie kody odpadów można znaleźć tu:

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001923/O/D20141923.pdf

UWAGA: pojawiają się informacje o możliwości zmiany przepisów i wyłączenia spod ustawy najmniejszych przedsiębiorców. Nie są jednak znane żadne inne informacje na ten temat, poza doniesieniami medialnymi. Naszym celem nie jest udowadnianie czy dany podmiot ma obowiązek rejestracyjny czy nie, prezentujemy jedynie wybrane informacje pochodzące z aktualnie obowiązujących przepisów.

Tomasz Smolarek

Księgowy, informatyk, logistyk, fotograf i podróżnik. Twierdzi, że zostało jeszcze tyle fantastycznych miejsc do zobaczenia!

Formularz kontaktowy

    poniedziałek-czwartek

    8:00-18:00

    piątek

    8:00-16:00
    © Copyright 2020 smolarek.biz.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
    Realizacja: senseiagency.pl